PETALING JAYA |
Malaysia Airlines sudah terasa bahang kesan daripada publisiti buruk
lebih-lebih lagi misteri berhubung
kehilangan pesawat penerbangan MH370 dan kelihatan bersedia untuk menerima
kekalahan daripada segi keperluan membayar pampasan kewangan kepada waris
keluarga.
Nampaknya, tidak
kira sama ada agensi MAS itu dipersalahkan atau tidak susulan kehilangan
pesawat penerbangan MH370, MAS dilaporkan perlu membayar keluarga setiap
penumpang penerbangan yang hilang sehingga hampir RM500,000 mengikut konvensyen
pesawat penerbangan antarabangsa.
Seorang peguam,
yang enggan namanya disiarkan, memberitahu theantdaily bahawa Malaysia terikat
dengan Konvensyen Montreal 1999 untuk Penyatuan Peraturan Tertentu bagi
Pengangkutan Udara Antarabangsa, yang memberikan hak keluarga untuk menerima
sehingga AS$150,000, tetapi masih berkaitan kes yang khusus.
Sebagai contoh,
kerajaan India telah dilaporkan mengumumkan bahawa syarikat penerbangan Air
India Express 812 adalah bertanggungjawab kepada keluarga mangsa kemalangan
pada bulan Mei 2010 sehingga AS$160,000 bagi setiap penumpang, manakala
Ethopian Airlines dilaporkan hanya membayar AS$20,000 bagi setiap penumpang
kepada keluarga atau waris penerbangan 409 mangsa penumpang Beirut itu.
Peguam Malaysia
itu berkata tidak ada jalan bagi MAS untuk mengelakkan liabiliti kerana ia juga
terikat secara kontrak kepada penumpang dengan menjadi syarikat penerbangan
yang membawa mereka sebagai penumpang.
Peguam
penerbangan yang berpangkalan di California Mike Danko pula dilaporkan telah
memberitahu majalah Dasar Luar Amerika
bahawa MAS perlu untuk membayar pampasan kepada keluarga mangsa.
"Syarikat
penerbangan itu, walaupun ia tidak bertanggungjawab, perlu untuk membayar
pampasan kepada keluarga mangsa," lapor Danko dipetik sebagai berkata.
Danko, telah
dilaporkan terlibat dengan keluarga mangsa pada Julai 2013 kemalangan pesawat
penerbangan Asiana Airlines di San Francisco, yang menyaman syarikat
penerbangan Boeing pada bulan Januari 2014.
"Persoalannya,
berapa banyak wang yang diterima," beliau dilaporkan berkata.
Ia juga
melaporkan bahawa syarikat penerbangan tidak perlu menunggu bangkai pesawat
yang akan dijumpai untuk syarikat penerbangan itu mula membayar pampasan,
seperti dalam kes Air France yang bermula membayar pampasan hanya beberapa hari
selepas penerbangan 447 hilang di luar pantai Brazil.
Danko juga
dipetik sebagai berkata bahawa pembayaran mereka akan ditentukan oleh
undang-undang saman yang telah difailkan.
Beliau
dilaporkan berkata bahawa keluarga boleh memfailkan saman ganti rugi mereka di
beberapa negara di bawah Konvensyen Montreal dan keluarga biasanya akan memilih
di mana negara mereka akan mempunyai peluang yang tinggi untuk memenangi saman
yang paling mahal.
Dilaporkan
bahawa keluarga para penumpang kapal MH370 boleh memfailkan saman itu di
Malaysia di mana MAS diasaskan; negara mangsa berasal; atau negara mangsa yang
dituju, yang mungkin tidak semestinya di Beijing.
Danko dipetik
sebagai berkata bahawa ini seterusnya akan memberi kelebihan kepada
keluarga-keluarga yang kemudian boleh melangkau mahkamah Malaysia dan China,
terutamanya keluarga-keluarga daripada sembilan penumpang Eropah dan tiga
rakyat Amerika.
“Di beberapa
negara, pampasan bagi kehilangan anak mungkin berjumlah AS$20,000. Di Amerika
Syarikat, ia mungkin berjumlah berjuta dollar. Ini ditentukan apa yang dibawa
di dalam tuntutan itu,” Danko dilaporkan berkata.
Bagaimanapun,
peguam Malaysia berkata tindakan itu hanya akan dilakukan di Malaysia sebagai
negara berlepas dan China, selaku negara yang dituju.
Kesemua keluarga
juga boleh membuat dakwaan ke atas pembuat pesawat Boeing 777 itu yang
berpengkalan di Amerika Syarikat.
“Selalunya
keluarga yang gagal membuat tuntutan ke atas syarikat penerbangan akan membuat
tuntutan ke atas pengeluar pesawat,” Danko dilaporkan berkata, sambil merujuk
kepada insiden pesawat terhempas di Brazil di mana keluarga menyaman syarikat
Amerika Syarikat itu yang mengendali pesawat dan menghasilkan peralatan
keselamatannya.
Peguam Malaysia
berkata selain pengeluar pesawat dan syarikat penerbangan, tindakan saman juga
boleh dikenakan ke atas kerajaan jika sebab kehilangan akan kena-mengena dengan
faktor keselamatan.
Tentang jumlah
pampasan yang diberi kepada setiap keluarga, yang mungkin berbeza bergantung
kepada tindakan saman mereka, peguam tersebut berkata: “Syarikat insuran akan
memastikan kadar penyelesaian antarabangsa yang konsisten jika kes itu telah
diselesaikan.”
MAS dilaporkan
menawarkan bantuan kewangan sebanyak R16,000 bagi setiap keluarga yang
kehilangan ahli keluarga yang menaiki pesawat itu.
Buat masa ini,
jumlah tersebut kecil berbanding beban perundangan yang bakal ditanggung
keluarga terbabit jika mereka mengambil tindakan menyaman syarikat penerbangan
itu.
Namun, tiada
jumlah wang yang dapat mengembalikan kehilangan orang yang disayangi yang
menaiki pesawat itu.
Bagi MAS,
masalah ini berlaku ketika syarikat penerbangan itu menanggung kerugian
sebanyak RM1.17 bil pada 2013 berbanding RM432.59 juta pada 2012.
0 comments:
Post a Comment