Sunday, September 1, 2013

Memecut Golf GTi Dengan Mode Sport

Do you want to share?

Do you like this story?


Hebat! Itulah yang dapat penulis katakan selepas menguji keluarga terbaru Volkswagen Group Malaysia (VGM) menerusi model Golf GTI. Kenderaan berprestasi kategori hatchback itu baru saja diperkenalkan VGM minggu lalu selepas melancarkan varian Golf TSI, awal tahun ini.

Sehingga 14 Jun lalu, populariti semakin ‘kencang’ apabila model Golf daripada generasi pertama hingga ketujuh dijual kira-kira 30 juta di seluruh dunia. Daripada jumlah itu, 1.9 juta adalah model GTI selepas kali pertama diperkenalkan pada 1976. Kejayaan jentera ini bukan lagi rahsia kerana prestasinya menjadi kegilaan peminat kenderaan kategori hatchback.

Berbanding model sebelum ini, ia ada ba­nyak perbezaan, terutama di bahagian enjin. Enjin generasi ketiga EA888 berkapasiti dua liter yang dijanakan kuasa turbo suntikan banyak me­nyumbang ke arah kejayaan Golf GTI. Kenderaan diimport dari Jerman ini diperting­katkan 10 PS menjadikan 220 PS, manakala tork­nya mening­katkan 350 Nm berbanding 280 Nm sebelum ini. Jentera ini mampu memecut dari tahap pegun hingga 100 kilometer sejam (km/j) dalam masa 6.5 saat berbanding sebelum ini 6.9 saat.

Penulis menikmati pe­ngalaman menarik ketika memandu uji kenderaan ini dari Kuala Lumpur ke Johor Bahru sebelum menyeberang ke Singapura. Ketika perjalanan ke selatan tanah air, penulis teruja memecut di laluan lurus. Setakat memecut sehingga 220 km/j, boleh dikatakan cukup mudah untuk mencapainya. Biarpun ia sebuah jentera berprestasi, tahap penggunaan minyak menjimatkan dengan purata 6.4 liter bagi perjalanan 100 kilometer serta mesra alam sekitar apabila membebaskan emisi setakat 148 gram setiap satu kilometer.

Kenderaan pandu uji ini turut dilengkapi sistem ‘Tech Pack’ yang membolehkan pemandu memilih mod Comfort, Normal, Sport dan Eco. Selain itu, ia boleh ditala mengikut kemahuan dan kesesuaian cara pemandu­nya membabitkan suspensi, stereng, enjin dan penyaman udara.

Sebelum menyeberangi ke Singapura, kumpulan media diberi peluang me­nguji jentera itu di Litar Pasir Gudang. Ketika di litar itu, penulis menggunakan mod sport, di mana sistem suspensi dan sterengnya terasa sedikit keras serta berat untuk memberi pengendalian lebih menyeronokkan. Malah, kotak gearnya bekerja keras sebelum menukar gear lebih tinggi untuk memberi kuasa pecutan seperti jentera perlumbaan. Setiap kali menukar gear, bunyi seakan-akan letupan keluar daripada peredam ekzos berkembar, seolah-olah ia menggunakan transmisi perlumbaan. Adanya dengan teknologi terbaru ‘Advanced Electronic Differential Lock XDS +’ memberi pengendalian lebih baik, di mana kuasa tork diagih kepada tayar tertentu bagi memberi ceng­kaman ketika melakukan selekoh.

Sementara itu, reka bentuknya kelihatan hampir sama dengan varian Golf TSI generasi ketujuh, tetapi bampar depan dan belakang ditukar serta rim menggunakan dimensi 18 inci de­ngan rekaan Austin supaya tampak lebih sporty. Jentera ini turut menerapkan ciri-ciri klasiknya apabila dilengkapi jalur merah antara jeriji depan hingga perumah lampu depan, selain logo GTI ditampal pada sisinya. Ketika menjengah bahagian dalamannya, stereng berbentuk separa bulat tampak unik, selain kerusinya dibaluti material kulit berkualiti dengan disulam benang merah.

Bagaimanapun, VGM turut menawarkan varian lain dengan kerusinya dibaluti material kain, selain digabungkan corak berpetak-petak pada bahagian tengahnya. Papan pemuka dan panel pintu turut meng­gunakan material lembut yang tampak mewah. Kerusi ala ‘bucket’ membuatkan penulis rasa selesa dan stabil, selain tidak memenatkan ketika memandu dalam perjalanan jauh.


Harganya pula ditawarkan RM209,888 bagi model tiga pintu dan RM217,888 untuk varian lima pintu. Selain itu, VGM menawarkan pakej berprestasi membabitkan ‘Tech Pack’ dan rim 19 inci rekaan ‘Santiago’ yang dijual RM13,000.

Continue ►

YOU MIGHT ALSO LIKE

0 comments:

Post a Comment

Advertisements

Squeeze Theme and Squeeze Plugin For WordPress

Advertisements