Saturday, March 15, 2014

Pampasan Bakal Dapat Untuk Waris MH370

Do you want to share?

Do you like this story?

PETALING JAYA | Malaysia Airlines sudah terasa bahang kesan daripada publisiti buruk lebih-lebih lagi  misteri berhubung kehilangan pesawat penerbangan MH370 dan kelihatan bersedia untuk menerima kekalahan daripada segi keperluan membayar pampasan kewangan kepada waris keluarga.

Nampaknya, tidak kira sama ada agensi MAS itu dipersalahkan atau tidak susulan kehilangan pesawat penerbangan MH370, MAS dilaporkan perlu membayar keluarga setiap penumpang penerbangan yang hilang sehingga hampir RM500,000 mengikut konvensyen pesawat penerbangan antarabangsa.

Seorang peguam, yang enggan namanya disiarkan, memberitahu theantdaily bahawa Malaysia terikat dengan Konvensyen Montreal 1999 untuk Penyatuan Peraturan Tertentu bagi Pengangkutan Udara Antarabangsa, yang memberikan hak keluarga untuk menerima sehingga AS$150,000, tetapi masih berkaitan kes yang khusus.

Sebagai contoh, kerajaan India telah dilaporkan mengumumkan bahawa syarikat penerbangan Air India Express 812 adalah bertanggungjawab kepada keluarga mangsa kemalangan pada bulan Mei 2010 sehingga AS$160,000 bagi setiap penumpang, manakala Ethopian Airlines dilaporkan hanya membayar AS$20,000 bagi setiap penumpang kepada keluarga atau waris penerbangan 409 mangsa penumpang Beirut itu.

Peguam Malaysia itu berkata tidak ada jalan bagi MAS untuk mengelakkan liabiliti kerana ia juga terikat secara kontrak kepada penumpang dengan menjadi syarikat penerbangan yang membawa mereka sebagai penumpang.

Peguam penerbangan yang berpangkalan di California Mike Danko pula dilaporkan telah memberitahu majalah  Dasar Luar Amerika bahawa MAS perlu untuk membayar pampasan kepada keluarga mangsa.

"Syarikat penerbangan itu, walaupun ia tidak bertanggungjawab, perlu untuk membayar pampasan kepada keluarga mangsa," lapor Danko dipetik sebagai berkata.

Danko, telah dilaporkan terlibat dengan keluarga mangsa pada Julai 2013 kemalangan pesawat penerbangan Asiana Airlines di San Francisco, yang menyaman syarikat penerbangan Boeing pada bulan Januari 2014.

"Persoalannya, berapa banyak wang yang diterima," beliau dilaporkan berkata.

Ia juga melaporkan bahawa syarikat penerbangan tidak perlu menunggu bangkai pesawat yang akan dijumpai untuk syarikat penerbangan itu mula membayar pampasan, seperti dalam kes Air France yang bermula membayar pampasan hanya beberapa hari selepas penerbangan 447 hilang di luar pantai Brazil.

Danko juga dipetik sebagai berkata bahawa pembayaran mereka akan ditentukan oleh undang-undang saman yang telah difailkan.

Beliau dilaporkan berkata bahawa keluarga boleh memfailkan saman ganti rugi mereka di beberapa negara di bawah Konvensyen Montreal dan keluarga biasanya akan memilih di mana negara mereka akan mempunyai peluang yang tinggi untuk memenangi saman yang paling mahal.

Dilaporkan bahawa keluarga para penumpang kapal MH370 boleh memfailkan saman itu di Malaysia di mana MAS diasaskan; negara mangsa berasal; atau negara mangsa yang dituju, yang mungkin tidak semestinya di Beijing.

Danko dipetik sebagai berkata bahawa ini seterusnya akan memberi kelebihan kepada keluarga-keluarga yang kemudian boleh melangkau mahkamah Malaysia dan China, terutamanya keluarga-keluarga daripada sembilan penumpang Eropah dan tiga rakyat Amerika.

“Di beberapa negara, pampasan bagi kehilangan anak mungkin berjumlah AS$20,000. Di Amerika Syarikat, ia mungkin berjumlah berjuta dollar. Ini ditentukan apa yang dibawa di dalam tuntutan itu,” Danko dilaporkan berkata.

Bagaimanapun, peguam Malaysia berkata tindakan itu hanya akan dilakukan di Malaysia sebagai negara berlepas dan China, selaku negara yang dituju.

Kesemua keluarga juga boleh membuat dakwaan ke atas pembuat pesawat Boeing 777 itu yang berpengkalan di Amerika Syarikat.

“Selalunya keluarga yang gagal membuat tuntutan ke atas syarikat penerbangan akan membuat tuntutan ke atas pengeluar pesawat,” Danko dilaporkan berkata, sambil merujuk kepada insiden pesawat terhempas di Brazil di mana keluarga menyaman syarikat Amerika Syarikat itu yang mengendali pesawat dan menghasilkan peralatan keselamatannya.

Peguam Malaysia berkata selain pengeluar pesawat dan syarikat penerbangan, tindakan saman juga boleh dikenakan ke atas kerajaan jika sebab kehilangan akan kena-mengena dengan faktor keselamatan.

Tentang jumlah pampasan yang diberi kepada setiap keluarga, yang mungkin berbeza bergantung kepada tindakan saman mereka, peguam tersebut berkata: “Syarikat insuran akan memastikan kadar penyelesaian antarabangsa yang konsisten jika kes itu telah diselesaikan.”

MAS dilaporkan menawarkan bantuan kewangan sebanyak R16,000 bagi setiap keluarga yang kehilangan ahli keluarga yang menaiki pesawat itu.

Buat masa ini, jumlah tersebut kecil berbanding beban perundangan yang bakal ditanggung keluarga terbabit jika mereka mengambil tindakan menyaman syarikat penerbangan itu.

Namun, tiada jumlah wang yang dapat mengembalikan kehilangan orang yang disayangi yang menaiki pesawat itu.

Bagi MAS, masalah ini berlaku ketika syarikat penerbangan itu menanggung kerugian sebanyak RM1.17 bil pada 2013 berbanding RM432.59 juta pada 2012.
Continue ►

YOU MIGHT ALSO LIKE

0 comments:

Post a Comment

Advertisements

Squeeze Theme and Squeeze Plugin For WordPress

Advertisements